Week 19


Bebis- ser ut som en vanlig människa, i miniatyrform.
Ärtan är nu cirka 20 cm lång mellan huvud & fot, väger cirka 170 gram i början av veckan & 220 gram i slutet av veckan. Mjölktänderna är färdigbildade & det har bildats små tunna hårstrån över hela kroppen som ska skydda den känsliga kroppen. De försvinner innan födseln. Benen har nu kommit ifatt & är i rätt proportion till kroppen. 

Gravidkroppen
Nu är snart ena halvan avklarad- tjiho! Blodvärdet sjunker vanligtvis & bebis behöver mycket järn. Får se om jag behöver käka järntillskott nästa gång jag kommer till bm (vecka 24). Vissa börjar känna av foglossning nu, ingenting för min del, ännu i alla fall. Livmodern är nu ungefär lika stor som huvudet på ett nyfött barn 😱 haha!

Övrigt
Har en huvudvärk som kommer & går. Idag vaknade jag med den & det riktigt spänner. Hoppas lite vila kan trolla bort den annars får vi käka lite alvedon igen. Annars mår jag toppen i graviditeten just nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0